Vi ser oss om i Piteå del 26

Piteå har under tidernas lopp hyst många kulturpersonligheter av stora mått inom sina råmärken. En av dessa
föddes i en liten oansenlig stuga som stod på den plats, som nu benämnsStorgatan 53, men som då i mantalslängden betäcknades " 4:de quarteret Örnen". Hans namn var Christoffer Jacib Boström, professor
i praktisk filosofi vid Uppsala Universitet och i uppslagsböcker kallad: "Sveriges namnkunnigaste, nationellaste och kullturelt inflytelserikaste filosof". Han var född 1 Januari 1797 och dog i Uppsala 1866. Hans far var skeppstimmerman och hade ej ekonomiska möjligheter att påtaga sig de kostnader som sönernas studiehåg trängde till. En broder Eric Samuel blev lagman. Christoffer Jacob kom genom en förmögen släktings försorg till Härnösand sedan han här i Piteå genomgått trivialskolans fem  klasser och senare till Uppsala. Han kom aldrig att efter avflyttningen återbesöka födelsestaden, men stod i livlig brevväxling med i synerhet sina systrar och var även ett gott ekonomiskt stöd för dem.Hans yngsta syster, Sara Brita, dog här i staden så sent som 1892. Mång många fler fler andens stormän kan räkna sitt ursprung från Piteå stad och bygd, som med skäl kan vara stolt över de söner, som födda och fostrade där,sedan över hela världen gjort sin hemort känd och aktad.
Rundvandringen är nu slut. En av stadens rådmän höll en gång vad med en kollega om att han skulle prommenera genom staden från  Strömnäsbron till Storgatans slut vid Västergatan på fem minuter och han  vann. Nu har staden expnderat, brett ut sig, och idyllens tid är för alltid förbi.
Text Alfhild Axelsson Bider Leif Lidmans samlingar. texterna är återgivna nästintill ordagrant.

Kommentarer
Postat av: Rebecka Mäkiniemi

Hej!
Jag skulle behöva komma i kontakt med dig angående historia/bilder från Pite Havsbad. Jag gör ett examensarbete på Pite Havsbad och detta ska mynna ut i en utställning 70 år tillbaka i tiden fram till idag.
Kan du hjälpa mig med historia/material till detta skulle jag bli jätteglad. Maila mig på [email protected] så berättar jag mer.

2013-05-01 @ 22:46:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0